NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA:
- Czym jest EURO-FATCA?
Standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard, CRS), to wymóg zgłaszania i gromadzenia informacji obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie, w tym również Banki Spółdzielcze. Euro-Fatca ma w celu ochronę integralności systemów podatkowych oraz walkę z unikaniem opodatkowania.
- Kogo dotyczy
Celem Euro-Fatca jest ustalenie rezydencji podatkowej Klientów. Zgodnie z wymogami Euro-Fatca instytucje finansowe – w tym Banki Spółdzielcze mają obowiązek wskazania Klientów, którzy są rezydentami podatkowymi w kraju innym niż ten, w którym prowadzone są ich rachunki bankowe. Informacje te muszą następnie zostać przekazane lokalnym organom podatkowym.
- Dlaczego Bank pyta mnie o mój kraj(e) rezydencji podatkowej?
Zgodnie z Euro-Fatca, lokalne organy podatkowe wymagają od instytucji finansowych, w tym również od Banków Spółdzielczych, aby zbierały, a następnie raportowały informacje dotyczące statusu podatkowego swoich klientów.
Jeśli klient będzie otwierał nowy rachunek bankowy, produkt finansowy lub dokona jakiejkolwiek zmiany swoich danych, może zostać poproszony przez Bank Spółdzielczy w Szumowie o dostarczenie dodatkowych informacji. Zgodnie z wymogami CRS, Bank jest zobowiązany uzyskiwać takie dane od swoich klientów. Informacje, o które prosi Bank mogą zostać dostarczone przez Klientów.
Oświadczenie CRS dla Klientów Indywidualnych lub Oświadczenie CRS dla Podmiotów.
- Czy jest to praktyka stosowana przez wszystkie banki?
Tak, wszystkie instytucje finansowe w tym wszystkie banki w Polsce mają obowiązek postępowania zgodnie z wymogami Euro-Fatca.
- Jakie informacje Klient jest zobowiązany dostarczyć do Banku Spółdzielczego
W związku z wymogami CRS, Bank Spółdzielczy Szumowie poprosi o dostarczenie poniższych informacji:
Klient Indywidualny:
- imię i nazwisko;
- aktualny adres zamieszkania;
- miejscowość i kraj urodzenia;
- data urodzenia;
- kraj/ kraje rezydencji podatkowej;
- numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN.
Klient Instytucjonalny/Podmioty prawne:
- nazwa;
- aktualny adres siedziby (w tym kraj);
- kraj/ kraje rezydencji podatkowej;
- status podmiotu;
- dane osoby kontrolującej – dane osoby fizycznej;
- numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN.
- Jak zdefiniować, który kraj jest moim krajem rezydencji podatkowej?
Zdefiniowanie kraju rezydencji podatkowej zależy od oceny dokonanej na podstawie ustaw podatkowych, umów międzynarodowych oraz innych okoliczności. W przypadku pytań dotyczących Państwa kraju rezydencji podatkowej, prosimy skontaktować się z niezależnym doradcą, gdyż Bank Spółdzielczy w Szumowie nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego.
- Jak często muszę przekazywać te informacje do Banku Spółdzielczego?
Po otrzymaniu przez Bank Spółdzielczego w Szumowie ważnego Oświadczenia Klienta złożenie kolejnego konieczne będzie jedynie w związku z aktualizacją informacji dotyczących rachunku lub jeśli uznamy, że status wymagający raportowania w świetle przepisów CRS mógł ulec zmianie.
- Jeśli dostarczyłem wszystkie niezbędne informacje, dlaczego Bank prosi mnie o przesłanie dodatkowych dokumentów?
Bank Spółdzielczy w Szumowie jest prawnie zobowiązany do zweryfikowania wszystkich informacji dostarczonych przez klienta. W celu potwierdzenia tożsamości lub zadeklarowanego kraju rezydencji podatkowej, Klient może zostać poproszony dodatkowo o dostarczenie kopii dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego jego rezydencję podatkową.
- Jakie informacje zostaną przekazane do lokalnych organów podatkowych?
Do lokalnych organów podatkowych zostaną przekazane dane dostarczone przez Klienta na formularzach: Oświadczenie CRS dla Klientów Indywidualnych i Podmiotu a także informacje o rachunkach i produktach klienta, włączając w to m.in.:
- saldo rachunku lub wartość;
- łączną kwotę wpłaconych odsetek lub płatności.
- Gdzie uzyskam dodatkowe informacje?
W przypadku pytań dotyczących CRS i Państwa sytuacji podatkowej, prosimy skontaktować się z lokalnym organem podatkowym lub niezależnym doradcą, gdyż Bank nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego.